Informatii
Meniu

Din trecut

0 Flares 0 Flares ×
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×

Povestea Tramvaiului orădean. De 109 ani pe șine

Povestea Tramvaiului orădean. De 109 ani pe șine

Povestea unui oraș este povestea oamenilor săi și povestea lucrurilor pe care fac și le lasă posterității. Tramvaiul este, de peste un secol, parte a poveștii comunității orădene. Tramvaiul orădean, între dorință și putință             Oradea cunoştea transportul în comun deja din 1870. Se foloseau omnibuzele – trăsuri acoperite trase de cai – care, e drept, aveau capacitate mică şi circulau pe un singur traseu, de la Băile Rimanoczy (zona teatrului) până la gară. Şi în acel timp, în oraș existau linii ferate, dar erau folosite pentru transportul de mărfuri cu tracţiune cu abur. Vorbim despre liniile industriale care începeau din zona gării Velenţa şi se întindeau pe Calea Clujului, Str....

Citeste mai mult

Statui orădene

Statui orădene

Statuile sunt martori tacuți ai treceri noastre pe pământ, marchează momente de istorie, personalități celebre ale trecutului. Oradea are o bogata istorie a statuielor, cele mai vechi statui orădene datează din secolul al XIV-lea, cănd Episcopia Romano-Catolică din Oradea, a comandat statuile celor 3 regi apostolici ai Ungariei: Stefan, Emeric si Ladislau, iar peste câțiva ani statuia ecvestră a lui Ladislau I realizate de meșterii clujeni Martin și Gheorghe. Apariția statuielor în oraș au fost determinate de puterea politică, acest lucru se poate observa în Piața Unirii datorită regimului aflat la putere, statuia din centrul pieței era înlocuită. Statuile orădene trecute sau prezente ne spun realitățile istorice care stau scrise în...

Citeste mai mult

Cetatea din Oradea și legendele ei

Cetatea din Oradea și legendele ei

Cetatea Oradea încărcare hartă - vă rugăm aşteptaţi...Harta nu poate fi încărcată - vă rugăm să activaţi JavaScript!→ mai multe informaţii Cetatea Oradea 47.051233, 21.943024 Cetatea Oradea Povestea cetății... Există multe povești și legende care se leagă de acest oraș și de cetate, dar niciuna nu e mai importantă decât legenda întemeierii orașului, fiindcă mergând pe logică, dacă aceasta n-ar fi…poate orașul n-ar mai fi pe hartă. Legenda spune că prin 1092, regele Ungariei (Ladislau I) se afla la vânătoare prin Țara Crișurilor și lăsându-se noaptea, au hotărât să facă tabăra aici, pe Crișul Repede. Odată căzut într-un somn adânc, în vis i-a apărut Fecioara Maria, care i-a spus să ridice...

Citeste mai mult

Povestea Cartierului Nufarul

Povestea Cartierului Nufarul

De la suburbie la cartier modern – Seleuș-Nufărul Unul din cartierele reprezentative ale Oradiei, Nufărul, are, precum orașul în sine ori alte părți ale sale, propria istorie. Actualul cartier orădean Nufărul și-a început existența ca localitate suburbană a orașului. Către sfârșitul secolului al XVIII-lea, satul Seleuș (Szöllös) se prezenta, conform hărților contemporane, drept o așezare cu puține case, înșirate de-a lungul unui drum, pe traseul actualelor străzi Bumbacului și Eforiei, având în mijlocul lor o biserică, probabil actuala biserică romano-catolică Seleuș din Piața Nucetului sau o precursoare a acesteia. În vremea unificării Orașului Nou cu Olosigul, Subcetate și Velența, proces încheiat aproximativ în anul 1860, moment al creării nucleului urban local,...

Citeste mai mult

Povestea unei străzi: Bulevardul Dacia

Povestea unei străzi: Bulevardul Dacia

Artera de intrare în Oradea dinspre vest este una dintre principalele axe de circulație și legătură cu exteriorul ale orașului. Acest statut este o realitate astăzi doar datorită unui trecut în care legătura dintre oraș și localitățile dinspre vest s-a realizat pe acest drum. Prezentul studiu vizează evoluția acestei artere de-a lungul ultimului secol, de la statutul de drum simplu de legătură dintre zona Olosig, calea ferată și comuna Sîntion, până la actualul bulevard, ce-și are prelungirea în Șoseaua Borșului. Consultând hărțile Oradiei de la sfârșitul secolului al XIX-lea, observăm că acest drum, la nivelul anului 1887, nu exista, zona străzii Menumorut (Széles utcza) – cimitir Olosig fiind una recent construită,...

Citeste mai mult

Sistematizarea Oradiei intre 1960-1989

Sistematizarea Oradiei intre 1960-1989

Dincolo de definiţii, de diferitele feluri de a explica acest proces, profund marcant nu doar pentru Oradea, ci şi pentru orice oraş major din România, trebuie precizat că remodelarea oraşului de pe malurile Crişului Repede a fost un fenomen ce a marcat istoria sa, rămânând pentru noi, contemporanii, indiferent dacă am prins sau nu acea perioadă, o realitate ce nu poate fi ignorată. Practic, sistematizarea oraşului a fost urmarea industrializării sale. Noile întreprinderi din zona industrială de pe Şoseaua Borşului au început să atragă, din anii 1960, muncitori din diferite părţi din afara Oradiei, ceea ce a mărit considerabil nevoia de locuinţe. E adevărat că ridicarea cartierelor muncitoreşti s-a făcut conform...

Citeste mai mult

Inceputuri urbane

Inceputuri urbane

Fondarea unei dioceze catolice la Oradea, în 1083, hotărâtă de regele maghiar Ladislau I (Ladislas I) 1077 – 1095, este o primă şi semnificativă dovadă a ancorării acestei zone în civilizaţia occidentală, dar şi o necesitate a papalităţii de a-i converti pe localnicii nemaghiari, majoritari şi ortodocşi. Aceştia îşi proclamau legătura politică şi spirituală cu cel mai important oraş al Europei de atunci, Constantinopol – capitala Imperiului bizantin şi a ortodoxiei. De regele amintit, sanctificat în 1192 (ajuns „Szent László“), se leagă tradiţia fondării oraşului, pomenit de la început în limba latină, cu numele de Varadinum. Îndrăgostit de frumuseţea şi exotismul acestor locuri, cu apă termală şi nuferi, regele Ladislau fondează...

Citeste mai mult