O.î.I. Vă rog să vă prezentați și să ne spuneți cu ce vă ocupați.
S.V. Sunt Sebastian Văduva și sunt Decanul Facultății de Management Griffiths din cadrul Universității Emanuel din Oradea. În domeniul de business sunt partener/proprietar la firmele Soluții Avansate, International Business Consulting, Stark Vantage și Școala Informală de IT.
O.î.I. Cum și-au pus amprenta asupra mentalității dumneavoastră anii petrecuți în Statele Unite ale Americii?
S.V. În America am învățat etica muncii, antreprenoriatul, importanța vânzărilor cinstite și a învățământului. Mai mult, am învățat să trăiesc motto-ul statului Ohio unde am locuit timp de 14 ani, “with God all things are possible!”
O.î.I. Ce înseamnă pro-activitate?
S.V. Pro-activitatea este opusul delăsării. Cred că cea mai periculoasă stare a unei persoane este de a fi delăsată, să-și plângă de milă sau să fie fatalistă. Pro-activitatea înseamnă să activezi bazat pe credința că nu ești un accident cosmic și că deasupra există un Dumnezeu bun care are ,,gânduri de pace, nu de nenorocire ca să-ți dea un viitor și o nădejde”
O.î.I. Spuneați în cadrul conferinței Oradea Business Days că poziția geografică a orașului Oradea le-ar putea oferi orădenilor șansa unică de a-și vinde produsele în Occident. La ce vă referiți când spuneți asta?
S.V. Cred că Oradea ar trebui să devină “Capitala Diasporei Românești”! Suntem orașul cel mai apropiat de granița vestică a României, al cărei istoric a avut parte de o mentalitate de comerciant grație vămii de la Borș. Mai mult suntem un mix de religii și naționalități care coexistăm fără probleme, deci avem expertiza în a interacționa cu alte culturi, limbi, dar și obiceiuri diferite.
O.î.I. În contextul în care în anii de democrație, românii au ales să meargă după cine se poate, făcând ce se poate, cum credeți că ne-am putea îndrepta coloana vertebrală la peste 25 de ani de la Revoluție?
S.V. Sunt subiectiv, dar cred că avem nevoie de educație economică, chiar antreprenorială. Ca nație, noi avem o predispoziție și istorie în domeniul comerțului. De exemplu numele de localitate cel mai des întîlnit este “Tîrg” [Tg. Jiu, Tg. Mureș, Tg. Neamț, etc.]. Ca urmare tindem să fim ,,bișnițari”, ,,ciubucari” sau ,,speculanți”, ceea ce este un bun început, însa nu suficient ca să supraviețuim în secolul XXI. Suntem un sol bun în care – cu ajutorul învățământului economic și antreprenorial – putem cultiva practici de business sănătoase, testate în țări și corporații cu tradiție.
O.î.I. La ce folosește altruism în lumea business?
S.V. Mulți cred că lumea businessului este compusă doar din bani și active. Greșit! Businessul sănătos este construit pe relații, idei și omenie care generează bani și active. Altruismul este trăsătura de caracter nr. 1 care ne face atractivi în calitate de vânzători, angajatori sau parteneri. Diametral opus este egoismul, care pe termen lung produce repulsie la clienți, angajați și parteneri. Din păcate mulți cred că altruism înseamnă a fi ,,bleg” sau ,,fraier”, să te lași folosit sau abuzat de toată lumea. Nu e adevărat! Mântuitorul ne-a lăsat legea de aur care este ,,să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!” Observați, este vorba de un echilibru, și aceasta este esența businessului: să găsești un echilibru între interesele patronului, clientului, angajatului și comunității. Orice dezechilibru, pe termen lung va cauza nemulțumire și conflict.
O.î.I. Care este diferența dintre lideri și șefi?
S.V. Un lider activează cu influență, pe când un șef folosește autoritatea; un șef este impus sau se auto-impune, pe cînd un lider este dorit. O situație ideală este un șef care are influență. 🙂
O.î.I. Care este piatra de temelie de care trebuie să țină cont cineva care începe un startup în Oradea?
S.V. Nu cred că există o singura piatră de temelie, însă sunt 3 aspecte importante:
- Harnicia: dacă-ți începi o afacere și nu ești gata să muncești dublu decît la patron, nu ai nici o șansă.
- Înțelepciunea: dacă-ți începi o afacere și faci exact ceea ce fac toti ceilalți, nu prea ai șansa de sucess. Din perspectiva mea, cele mai bune afaceri orădene sunt cele bazate pe ,,frugal inovation” adică ceva produs în Oradea și vîndut în occident unde ai o piață mai mare și mai bănoasă.
- Salesmanship: orice antreprenor pentru cel putin primii 3 ani este un agent de vânzări. Dacă nu ai abilitatea de a-ți vinde ideile și produsele atât clienților cît și angajatilor, nu ai șansa de reușită.
O.î.I. Folosiți des cuvântul ”credință”. Ce înseamnă credința pentru orădeanul de rând?
S.V. Este probabil cuvântul meu preferat, pentru că mă consider un credincios. Credința este ,,o încredere neclintită în lucrurile nădăjduite, o puternică încredințare despre lucrurile care nu se văd”. Din păcate, cei mai mulți folosesc acest cuvînt doar în termeni religioși și doar în contextul vieții de după moarte. Credința este imaginație, inovație, îmbunătățire și este vitală pentru auto-motivare. În experiența mea, viața este compusă în proporție de 90% din lucruri și experiențe negative, iar fără credință devii un fatalist nemotivat care-ți plângi de milă și aștepți ceva extern să vină și să te ajute. Opusul credinței nu este necredința, ci este vederea: cei mai mulți oameni pot să-ți spună cu precizie și lux de amănunte cum sunt lucrurile, în special cele negative, dar nu au imaginație (credința) sa-ți spună cum pot ele deveni! Credința este singura cea care schimbă (îmbunătățește) realitatea!
O.î.I. Pentru persoanele care doresc să învețe mai multe de la dumneavoastră, cum puteți fi urmărit pe social media?
S.V. Cea mai bună metodă este pe linkedIN sau pe email la sebastianvaduva@emanuel.ro