Informatii
Meniu

Orădeni, așa da…Romeo Ionescu

Orădeni, așa da…Romeo Ionescu

0 Flares 0 Flares ×

O.î.I. Vă rog să ne spuneți cine sunteți și cu ce vă ocupați.
R.I. Mă numesc Romeo Ionescu şi sunt de patru ani general manager al hotelului Ramada din Oradea.

O.î.I. De cât timp lucrați în domeniul turismului și ce v-a determinat să alegeți această direcție?
R.I. Activez în industria ospitalității de 5 ani, mai precis de la deschiderea hotelului. Premergator operării hotelului am făcut un master în turism de 10 luni, PDHM – Post Graduate Diploma in Hospitality Management organizat în București de către Ecole Hoteliere du Lausanne sub patronajul casei regale române – Royal Institute in Hospitality Management. Pe baza cunoștințelor acumulate pe perioada masterului am participat activ la construcția hotelului, în special la capitolele care țineau cont de de nevoile operaționale ale unei clădiri cu destinația hotel.

Intrarea în domeniul ospitalității a venit ca urmare a deciziei tatălui meu și a asociaților lui în 2006-2007 de a extinde aria de afaceri și în domeniul turismului.

O.î.I. De ani buni acum românii își caută un trai mai bun peste hotare. Care este motivul pentru care dumneavoastră ați decis să rămâneți acasă?
R.I. Hotelul Ramada are o componentă a business-ului de familie proiectul fiind început de tatăl meu iar pregatirea pentru această industrie și operarea hotelului făcând-o împreună cu soția mea. Inclusiv copii noștri se joacă acasă ’de-a hotelul’ imitând situații pe care le văd petrecând timp în hotel.
Ca atare, dorim să ducem mai departe acest business la care am lucrat încă de la primul metru cub de beton turnat. Totuși, din străinătate mi-ar place să importăm lucrurile mărunte care fac traiul mai bun – gradul de civilizație, lipsa mitocaniei, lipsa nervozității și încrâncenării zilnice a oamenilor.

O.î.I. Prin ce se remarcă etica dumneavoastră de muncă?
R.I.Din punctul meu de vedere, etica în business se împarte în două direcții – etica în raport cu partenerii și etica în raport cu angajații și colegii de lucru.
În ceea ce privește prima direcție, eu cred din păcate ca în ziua de astăzi, în foarte multe cazuri, goana dupa venituri, profit, cota de piață șamd plus greutățile date de nesiguranța în decizii a celor care ne conduc a lăsat etica pe planul secund a unui business. Eu am un principiu care mi s-a adeverit de multe ori în viață – în general ceea ce oferi urmează să primești și acest principiu cred că stă și la baza eticii în business. Ne place să avem relații pe termen lung și nu întorcem spatele partenerilor atunci când există o oportunitate de moment. Ca o paranteză, în hotelărie această abordare este amplu dezbătută prin Revenue Management – se naște întrebarea dacă vinzi parterului tradițional pe prețul stabilit pe perioada mai lungă sau vinzi unui client unic pe prețul mai mare urmând să ceri înțelegere partenerului tradițional. Este un exemplu mic dar poate exemplifica o parte din ceea ce înseamna etica.
Referitor la etica față de angajați, aici e destul de simplu – noi ca angajatori trebuie să oferim cele mai bune condiții care putem angajaților iar ei trebuie să ne ofere la rândul lor performanța pentru care au fost angajați. În momentul în care una din cele doua promisiuni nu este ținută, trebuie discutat.

O.î.I. Care este standardul principal al unei firme care își desfășoară activitatea în domeniul turismului?
R.I. Dacă mă întrebați pe mine, este foarte simplu: Oferă oaspetelui tău lucrurile de care iți place să te bucuri atunci când călătorești și te cazezi la un hotel.
În felul acesta e greu să dai greș pentru că oamenii au la bază aceleași nevoi de confort atunci când nu se află în propria casa, propriul oraș. Toți avem nevoie când călătorim de siguranța camerei și a hotelului (safety), de  curățenia impecabilă a unei camere unde dorm anual sute de oameni, avem nevoie de o informare permanentă (wi-fi gratuit), avem nevoie de un mic dejun în care să găsim lucrurile care ne plac și foarte important avem nevoie de oameni care să ne înțeleagă nevoile când călătorim. Aici intervine personalul unui hotel care poate face diferența între un hotel bun și unul mai putin bine cotat indiferent de numarul de stele și de dotari.  

O.î.I. Hotelul Ramada a fost desemnat hotelul anului 2012. Cum a influențat acest lucru percepția orădenilor despre turismul autohton?
R.I. Strict referitor la acel premiu vă spun că pe lângă comentariile de apreciere din partea celor care știu ce eforturi se fac într-un hotel, am văzut comentarii inclusiv că am aranjat premiul. Bineînțeles aceste mici răutăți fac parte din arsenalul nostru ca popor, de a ne exprima fără a fi bine informați sau pur și simplu doar pentru a vorbi despre ’capra vecinului’. Noi am fost desemnați de lantul Wyndham cel mai bun hotel din zona EMEA pe brandul Ramada și am concurat cu 180 hoteluri, iar premiul s-a acordat la o gala în Londra unde am fost invitați fără să știm premiul și categoria unde am câștigat.

Cred că percepția orădenilor asupra turismului autohton nu s-a modificat foarte mult odată cu acest premiu întrucât cu toată promovarea făcută (conferință de presă, știre televizată) acest fapt a trecut oarecum neobservat. Spun acest lucru cu puțin regret pentru că acest premiu este defapt unul foarte important iar noi suntem foarte mandri de el.

O.î.I. Este Oradea pe plan național- și de ce nu, international-  un reper în domeniul business?
R.I. Oradea a devenit în ultimii ani un reper în business-ul national și chiar international. Avem în parcul industrial companii a căror cifră de afaceri ajung la zeci de milioane de euro și a căror companii mamă la nivel mondial raportează cifre de nivelul  miliardelor de euro sau dolari. Este și unul din motivele pentru care s-a decis această investiție, companiile străine și românești care activează în Oradea fiind marea parte a clienților noștri, iar oaspeții de business fiind majoritari în mixul de vânzare al hotelului. Pentru următorii ani, odată și cu deschiderea curselor aeriene internaționale ne așteptăm la o creștere a segmentului de business travel în Oradea.

O.î.I. Ca cineva care a luptat și a învins criza financiară, spuneți-ne, care este sfatul dumneavoastră pentru firmele, sau chiar orădenii de rând, care găsesc că viitorul a încetat să le mai surâdă?
R.I. Cu siguranță am luptat cu criza însa nu pot spune că am învins-o întrucât hotelul a declanșat procedura de reorganziare în luna mai 2014. Am avut momente foarte grele și viitorul apropiat nu pare să ne promită relaxarea. Ce pot să spun este că ne vom lupta în continuare într-o piață atipică așa cum facem de 5 ani de zile. Sfatul pe care îmi permit eu sa îl dau celor care se găsesc la un moment într-o situație grea este să nu persiste în modul de lucru care a dus la acea situație și să schimbe ceva în abordare. Am auzit odată la o conferință pe cineva spunand: ’dacă nu faci ceva, lucrurile nu se vor schimba de la sine’ – și pe cât de simplu este acest enunț pe atât de important poate fi la un moment dat.

O.î.I. Ce impresie lasă orașul Oradea turiștilor care vă calcă pragul?
R.I. Turiști de business sau leisure care ne vizitează au o impresie bună despre Oradea. Cei de business apreciază deschiderea orașului către investiții și atitudinea autorităților. Cred că toți apreziază frumusețea urbei, zona de distracție din centru care prin concentrația de localuri are atracția ei, prețurile mici când sunt comparate cu cele din alte țări și deschiderea oamenilor. Pe de altă parte sunt foarte nemulțumiți, pe bună dreptate, de dificultatea cu care se ajunge în Oradea, respectiv lipsa curselor aeriene internaționale  (lucru ce sperăm că se va schimba din 2016).

O.î.I. Cum vedeți Oradea în următorii 10 ani?
R.I. Personal văd un oraș dezvoltat mult față de cum suntem acum atât turistic cât și ca și business; un fel de Sibiu, dar mai la vest. Văd parcurile industriale ocupate, văd turiști străini și români care vin în Oradea pentru un city break, văd evenimente locale ajunse la maturitate și care atrag turiști și nu în ultimul rând servicii publice decente…iar primul gând merge către un transport în comun climatizat. Și dacă tot suntem într-o perioadă a deciziilor importante pentru oraș mi-ar plăcea să văd Oradea Mare care înglobează Sînmartinul și automat un Băile Felix adusă la nivelul de calitate pe măsura numelui care îl poartă.

 

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×