Informatii
Meniu

Orădeni, așa da…Ioana Dziţac

Orădeni, așa da…Ioana Dziţac

0 Flares 0 Flares ×

O.î.I. Te rog să ne spui cine ești și cu ce te ocupi.
I.D. Mă numesc Ioana Dziţac şi sunt elevă în clasa a X-a la specializarea matematică informatică – intensiv informatică din cadrul Colegiului Naţional “Emanuil Gojdu’’ Oradea. Aş dori să precizez că mă simt extrem de norocoasă pentru oportunităţile pe care viaţa mi le-a oferit până acum, părinţii mei deosebiţi, cadre didactice universitare, ocupând un rol central în viaţa mea, ei ghidându-mi paşii şi sprijinindu-mă în toate demersurile mele. Pe lângă aspectele cotidiene legate în mare parte de şcoală, am participat şi particip cu succes la foarte multe olimpiade, concursuri şcolare şi extraşcolare, conferințe și simpozioane, şcoli de vară internaţionale, am iniţiat/organizat diverse activităţi educaţionale, am coordonat diverse cursuri, m-am implicat în foarte multe proiecte, precum şi în structuri de conducere ale unor organizaţii, toate acestea contribuind la dezvoltarea şi valorificarea cu succes a unor calităţi, precum: comunicare excelentă, capacitate organizatorică deosebită, fire sociabilă, deschidere spre dialog şi interrelaţionare, spirit competitiv, gândire logică, ambiție, muncă în echipă, putere de argumentare, comportament etic, calități de leadership. Cuvintele cheie care mă caracterizează şi mă ajută în călătoria mea prin viaţă sunt zbor, înălţimi, vise, trepte, cuvinte pe care le corelez mereu cu marile mele pasiuni şi realizări de până acum în domeniile matematică, ecologie, informatică şi tehnologia informaţiei, astronomie, mentorat, voluntariat.

O.î.I. Cum arată o zi obișnuită în viața Ioanei Dzițac?
I.D. Aş dori să fac referire distinctă la:

– o zi obişnuită din timpului anului şcolar, în care merg la şcoală, iar timpul rămas din ziua respectivă îl aloc învăţatului/temelor/cititului, sportului şi voluntariatului, iar dacă-mi mai rămâne timp, vizionării unui documentar ştiinţific sau film, respectiv

– o zi din timpul vacanţelor, în care mă bucur din plin de viaţă: mă relaxez, fac sport, vizionez documentare, citesc, particip la şcoli de vară internaţionale, dar mai presus de toate vizitez diverse colţuri ale lumii din dorinţa de a cunoaşte persoane minunate, locuri de vis, culturi şi mentalităţi noi, toate acestea încărcându-mă pozitiv.

O.î.I. Ce o determină pe o tânără de vârsta ta să dorească să lase ceva în urma ei?
I.D. Voi face referire la câteva paragrafe pe care le-am scris într-un articol cu care am câştigat în 2014 premiul I la un simpozion internaţional în educaţie:

De mică visam că zbor printre arbori, spre ceruri; de mică iubesc tot ceea ce se înalţă; de mică am învăţat cât de important este să privesc, să tind, prin tot ceea ce fac, spre înălţimi. În timp, acumulând cunoaştere şi trăiri, orizonturile lumii s-au deschis în calea mea; am încercat şi cred că am reuşit, să urc cât mai sus şi, astfel, am reuşit să văd cât mai departe Am urcat treptele cunoaşterii cu demnitate şi mândrie şi, ajungând la un nivel superior, am realizat în ce consta dificultatea urcuşului; m-am gândit că stă în puterea mea să construiesc trepte care să uşureze urcuşul celor ce mă urmează. Şi aici mă refer la treptele matematice, la eco-treptele, astro-treptele şi treptele siguranţei on-line pe care le-am lăsat în urma mea colegilor. De ce trepte? Deoarece Kafka spunea că „Atâta timp cât nu încetezi să urci, treptele nu se vor termina; sub paşii tăi care urcă, ele se vor înmulţi la nesfârşit”. Niciun urcuș nu este ușor, dar după ce ai urcat câteva trepte, nu ți se pare că a fost chiar atât de greu. Bucuria de a fi reușit se amplifică, dacă îi poți ajuta și pe cei din urma ta să urce mai ușor, împărtășindu-le din experiența ta. În acest mod, acolo sus, pe piscurile înalte ale înțelegerii și cunoașterii, nu vei suferi de singurătate, ci te vei bucura că ai cu cine împărtăși acumulările tale.

O.î.I. Când privești tinerii din jurul tău, ce trăsături de caracter preponderente vezi?
I.D. Dintre trăsăturile de caracter pe care le văd la tinerii din mediile în care eu îmi petrec timpul, aş aminti: creativitatea, politeţea, perseverenţa, curajul, rezistenţa, cinstea, demnitatea, responsabilitatea, solidaritatea, toleranţa, altruismul, hărnicia, voinţa, etc. Există însă şi tipuri de trăsături de caracter ale unor tineri care mie personal îmi displac, motiv pentru care aş dori să nu le amintesc.

O.î.I. Care sunt visele tale la momentul actual?
I.D. Dacă ar fi să mă refer la anul 2015, visele pentru acest an ar fi să performez la învăţătură, să-mi duc la bun sfârşit proiectele începute şi, de ce nu, să mă implic, dacă timpul îmi va permite, şi în alte proiecte; deasemenea, aştept ca visele referitoare la participările la proiectele, şcolile de vară sau conferinţele din 2015 să devină realitate şi astfel, să pot vizita capitale ale UE, precum şi Parlamentul European de la Strasbourg în martie, alături de colegi de-ai mei gojdişti şi profesorii coordonatori, în cadrul proiectului câştigat de către noi, „Europe thinks! Europe acts! Europe wins!”, să vizitez China, Suedia în cadrul unor şcoli de vară şi Brazilia în cadrul unei conferinţe internaţionale.

Din 2016 îmi voi concentra pregătirea pentru a urma studiile în domeniul Computer Science, Informatics sau IT Business şi voi încerca în acest sens pe viitor să aplic la una dintre universităţile din SUA şi/sau din UE. Îmi doresc să devin un om de succes într-unul dintre domeniile amintite. Ca ţintă mai îndepărtată îmi doresc întemeierea unei familii frumoase şi, toate acestea, însoţite de multă sănătate.

O.î.I. Cum a început implicarea ta în voluntariat?
I.D. Am început voluntariatul de la aproximativ 10 ani; avantajul meu în implicarea mea în diverse activităţi/proiecte de voluntariat a constat în faptul că încă de la acea vârstă mă descurcam foarte bine în operarea la calculator, aşa încât în decursul clasei a VI-a am reuşit să obţin certificările ECDL Complet şi Web Starter; informaţiile obţinute, aptitudinile dobândite în pregătirea obţinerii acestor certificări mi-au fost de un real folos în activităţile ce a urmat să le desfăşor de la scriere de cărţi, articole, la realizarea de afişe, pliante, ppt-uri, grafice Excell – statistici, atât de utile în derularea unor proiecte; la aceste certificări am mai adăugat şi cunoştinţele mele în asamblarea de montaje audio-video. Bineânţeles că profesorii care desfăşurau proiecte, activităţi mă implicau imediat, reuşind astfel să mă afirm şi, la rândul meu, să prezint cu diverse ocazii public în cadrul unor şedinţe, a unor raportări de proiecte, sintezele acestora.

Proiectele de debut în voluntariat au fost cele din domeniul ecologic şi, amintesc în acest sens: Proiecte Eco, Vara Eco! – concurs video, Concursul Național Click pe verde – Premiul III pentru filmul video „Cod verde în Pădurea Neagră”, 2010, Proiectului Dreptunghiul verde Nufărul – 2010, Programul Mondial Eco- Şcoala / Proiectul Naţional Eco-Şcoala 2010-2013 – proiect în care am desfășurat și coordonat activități de voluntariat ecologic în calitate de Preşedintă a Comitetului Eco-Agenţilor Şcolii Gimnaziale „Nicolae Bălcescu“ Oradea şi mai mult am realizat şi prezentat raportarea finală pentru obținerea în 2013 a Steagului verde şi a titlului de „Eco-Şcoală” pentru Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” Oradea ; în cadrul aceluiaşi program am participat la diverse simpozioane naţionale eco la care am obţinut premii şi certificări de recunoaştere a meritelor Pro Eco! Am mai fost implicată într-un Proiect de strângere de fonduri care au fost donate cu ocazia sărbătorilor de iarnă unor copii bolnavi de  sindromul Down din Oradea, 2011.

Pe lângă aceste proiecte de voluntariat, aş aminti şi un alt tip de activităţi de voluntariat realizate sub coordonarea mentorului meu, d-na Dorina Szatmari:

– colecţia Trepte matematice – scrierea celor 4 cărţi o consider tot o activitate de voluntariat, deoarece s-a desfăşurat în orele mele libere din timpul anilor de gimnaziu sau din vacanţe, cărţile fiind dedicate colegilor mei mai mici, cărora am încercat să le transmit frumuseţile matematicii, aplicabilitatea ei, matematica transmisă de la copil la copil, matematica privită cu ochi de copil ;

– Activitatea ‘’Spre înălţimi împreună’’ în care îmbrăcată într-un costum de pilot american, am coordonat o activitate la două clase cu referire la avioane, piloţi, construcţia şi lansarea avioanelor ;

– Simpozionul ‘’Descoperă matematica altfel’’ pe care l-am organizat împreună cu d-na profesoară Szatmari şi la care am avut-o ca invitat de onoare pe d-na prof. univ. dr. Ioana Moisil, nepoata remarcabilului Grigore C. Moisil, simpozion în cadrul căruia am încercat să le arătăm elevilor şi tuturor celor prezenţi frumuseţile şi aplicabilităţile matematicii în artă, astronomie, cântece, poveşti, etc.

În anii de liceu am început să fac voluntariat în cadrul:

– Proiectului ’’Engleză pentru viață’’, în cadrul căruia urmărim să schimbăm viitorul copiilor din centrele sociale aparţinând DGASPC BH, prin ore nonformale de limba engleză;

– Proiectului ‘’Europe Direct’’ din cadrul Centrului de Informare Europe Direct Oradea, centru aparținând rețelei Europe Direct a Comisiei Europene, în care iniţiez, organizez sau coordonez diverse activităţi, cursuri, dintre care amintesc în 2014: „Micuţul netăţean’’, “Math in English, Math for Future! “, Povestea unei călătorii printre stele și galaxii”; deasemenea am pregătit materiale necesare pentru activitatea Ziua Europei, am participat la organizarea grupurilor de lucru la Conferința Europa: de la Jean Monnet la globul player dedicată tinerilor europeni, etc.

– Global Confederation of Romanian Students (GCRS) şi GCRS TV, unde deţin funcţia de Director General Departament IT România şi mă ocup de întreţinerea site-ului organizaţiei, precum şi de realizarea altor solicitări adresate departamentului, etc.

O.î.I. De ce îți găsești plăcerea în a-i pune pe alții deasupra ta oferindu-le timpul și ajutorul tău?
I.D. Deoarece, mi-am dorit mereu să fiu făuritoarea unei lumi ideale, în care să fie mult verde, copaci şi flori, păsări şi animale, cer albastru şi ploi liniştite după care să răsară curcubeul, o lume ideală în care toţi oamenii să se nască cu speranţă, în care iubirea între oameni să existe cu adevărat. Am încercat să construiesc în interiorul meu o astfel de lume şi, am reuşit, iar acum, prin intermediul voluntariatului, alături de toţi cei care sunt implicaţi în activităţi de voluntariat, încercăm, acţionând, să făurim o astfel de lume, mai bună, mai sinceră, mai frumoasă.

O.î.I. Ce este înțelepciunea?
I.D. Consider că drumul spre înţelepciune trece prin date, informaţii, cunoaştere, conştiinţă; înţelepciunea este cea care îţi spune ce să faci cu toate acestea, ca să fii împăcat cu ceea ce ai. Înţelepciunea este drumul spre interiorul tău, care trebuie armonizat cu ceea ce te înconjoară. Anticii considerau înţelepciunea ca fiind cea mai aleasă comoară a omului.

Aş da exemple de doi înţelepţi: înţeleptul Solomon biblic şi înţeleptul Solomon Marcus din zilele noastre, pe care am avut bucuria să-l cunosc şi ale cărui scrieri le citesc ori de câte ori am timp, mai ales cele legate de punctele de vedere ale dânsului despre sistemul de învăţământ românesc, pe care le împărtăşesc.

O.î.I. Vorbește-ne despre Centrul Judeţean pentru Voluntariat Bihor pe care înțelegem că l-ai înființat.
I.D. Da, este vorba despre Centrul Județean de Voluntariat Bihor din cadrul Proiectului ’’Engleză pentru viață’’, coordonat la nivel judeţean de către subsemnata, alături de d-na şef lucrări doctor Andrada Marinău cu spijinul deosebit al DGASPC BH, iar la nivel naţional de către Asociaţia Shakespeare School pentru Educaţie, asociaţie care mi-a acordat Diploma de Supervoluntarul anului 2014 şi m-a nominalizat în 2014 pentru Gala Naţională a Voluntarilor, unde am obţinut 2 distincţii extrem de importante pentru mine: Premiul Publicului pentru cel mai votat voluntar al anului 2014 acordat în cadrul Galei Naţionale a Voluntarilor de către Federaţia organizaţiilor care sprijină dezvoltarea voluntariatului în România, distincţie acordată pentru merite deosebite în cadrul activităţilor de voluntariat şi distincţia de Finalistă în Gala Naţională a Voluntarilor 2014, Secţiunea Voluntarul anului în educaţie, Bucureşti, 12.12.2014.

În urmă cu aproximativ un an am realizat demersurile necesare înfiinţarii acestui centru de voluntariat şi aducerii proiectului în judeţul nostru; în mai puţin de un an consider că, pe lângă orele de predare a limbii engleze în centrele sociale, am realizat lucruri extraordinare pentru toţi beneficiarii proiectului, dintre care amintesc:

– crearea unui cont pe platforma Moodle de monitorizare a actelor, informațiilor despre proiect pentru voluntarii centrului;

– desfăşurarea a 2 module, modulul de primăvară şi modulul de toamnă din cadrul proiectului, la care au participat 32, respectiv 56 de voluntari elevi şi studenţi, module în cadrul cărora aproximativ 140 de copii din centrele sociale ale județului, cu precădere din Oradea, Beiuș, Tinca, Husasău de Tinca, au beneficiat de învățarea limbii engleze prin joc;

– mediatizarea proiectului prin crearea paginii de Facebook care are în prezent peste 600 de like-uri, precum şi prin intermediul presei, televiziunii locale, a unor site-uri, pe YouTobe;

– crearea a 2 materiale didactice (cărți cu jocuri anexate) în format bilingv, pe două teme stringente ale zilelor noastre: educație on-line și ecologie, precum şi o mapă şi un afiş personalizate ale centrului nostru de voluntariat;

– realizarea Broșurii de impresii și mărturii a Centrului Județean de Voluntariat Bihor, care cuprinde o analiză a modulului de primăvară și o selecție de impresii ale voluntarilor participanți la acest modul;

– realizarea activităţii Ce înseamnă a fi voluntar…, cu ocazia Zilei Educaţiei Nonformale;

– iniţierea şi organizarea spectacolului caritabil de Crăciun – Colinde din suflet, pentru suflet, cu suflet…, din 16.12.2014, spectacol care a avut ca scop strângerea de fonduri și oferirea de cadouri (rechizite, dulciuri, fructe, jucării) copiilor din centrele sociale ale județului Bihor; acestui eveniment i s-a alăturat echipa de baschet masculin CSM U Oradea, care la începutul lunii decembrie a organizat înaintea debutului unui meci din liga naţională, acţiunea Pluşurile în teren, la care s-au mai adăugat şi rechizite şcolare;

– deasemenea de-a lungul anului 2014, voluntari ai proiectului şi-au perfecţionat metodele de predare sau de limbă engleză, prin participări la diverse simpozioane, şcoli de vară, etc.

Urmează un nou modul, modulul de primăvară, care va demara începând cu data de 09.02.1015 şi se va desfăşura pe parcursul semestrului II al anului şcolar, modul în care cunoştinţe, având la bază materialele realizate de voluntari de-ai noştri, despre siguranţa on-line, ecologie, astronomie, matematică în limba engleză vor fi transmise micuţilor din centrele sociale ale judeţului Bihor, şi, toate acestea, însoţite de dansuri, cântece, jocuri, piese de teatru. Aş dori să mulţumesc şi pe această cale tuturor celor care au susţinut proiectul nostru şi care ne-au sprijinit pentru a-l dezvolta la nivelul judeţului nostru atât de frumos de aproape 1 an. Aşteptăm cât mai multe persoane să se alăture demersurilor noastre şi pe viitor!

O.î.I. Care sunt principalele domenii în care Oradea are nevoie de sprijin prin voluntariat?
I.D. Este limpede că este nevoie de voluntariat în primul rând în domeniile în care societatea este vulnerabilă. Nu ştiu dacă aş putea spune cu exactitate care sunt principalele domenii unde ar fi nevoie de sprijin prin voluntariat în Oradea, dar pot spune că voluntariatul este bine să se desfăşoare în cât mai multe domenii – social, educaţional, cultural, civic, ecologic, sănătate, etc, deoarece întotdeauna este nevoie de diverse actualizări, de ceva nou, de ajutor, în orice domeniu. Personal, îndemn la voluntariat în orice domeniu şi persoane de toate vârstele. Împreună, putem face minuni, putem contribui la schimbări numai în bine pentru comunitatea locală şi nu numai.

 

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×