Ansamblul arhitectural al centrului pietonal poate fi privit ca un sit istoric elocvent pentru bogăția informației artistice, care a circulat în Oradea la începutul secolului XX. Fațadele asociază elemente romantice, gotice, renascentiste, cu forme decorative de inspirație vegetală, zoomorfă sau antropomorfă. Coloane, console, ancadramente, altoreliefuri, brâuri în torsadă, capitele, balustrade, motive geometrice sau florale, alcătuiesc un decor somptuos specific stilului eclectic și al Artei de pe la 1900.
În mijlocul centrului pietonal se ridică falnic Palatul Moskovits, precum un străjer impunător ce veghează peste ansamblul de clădiri. Acesta mai este cunoscut și sub numele de Palatul Moskovits Miksa. Edificiul este unul dintre cele mai frumoase exemple ale stilului Secession, în diferitele maniere de expresie ale acestuia. Caracteristicile Secession münchenz sau Lilienstil (după cum era cunoscut) ale clădirii sunt evidențiate de traseul ondulatoriu, cu o linie exclusiv sinusoidală, vizibilă la majoritatea elementelor decorației arhitecturale.
De o frumusețe și o complexitate debordantă, a fost ridicat după schițele arhitectului Rimanóczy Kálmán Jr, între anii 1904-1905. La structura de rezistență s-au folosit prefabricate, plăci cu nervuri de beton armat, pentru prima dată în Oradea. A fost construit la comanda inginerului Moskovits Miksa, ce a și locuit aici. A cumpărat terenul în 1904, pentru care a plătit suma de 52.000 de coroane.
Palatul se află la intersecția a 3 străzi, flancat de doi ”străjeri”, Palatul Apollo si Palatul Stern. Cele două edificii au fost construite în același stil Secession, în perioada 1900-1914. Toate cele trei au fost construite ca imobil de raport, organizat în jurul unei curți interioare, cu spații comerciale la parter și apartamente de închiriat la etaje.
Decorațiunile arhitecturale au un traseu elegant, lin, fără rupturi de linii, totul pare un joc de forme, o îmbrățișare ondulată între plinuri și goluri. Fațadele sunt articulate în funcție de corpul rotunjit din mijloc, precum două brațe ce protejează tot ce le aparține. Turnul circular cu acoperiș elipsoidal își lungește gâtul cu ardoare spre cer, așteptând mângâierea razelor de soare, ce-i însutesc frumusețea deja existentă.
Parterul este tratat asemenea unui soclu unde se găsesc golurile vitrinelor şi poarta. Ornamentele vegetale sunt amplasate sub bovindouri, pe console, în jurul golurilor cu grilaj, deasupra unor uşi mai scunde şi deasupra intrării principale.
Cele două etaje se constituie într-un registru orizontal distinct, iar aticul masiv, spectaculos, reprezintă al treilea registru. La etajul întâi, pe colţ este un bovindou flancat de două balcoane care fac legătura cu cele două bovindouri din traveele alăturate. La etajul al doilea, deasupra fiecărui bovindou, se găseşte câte un balcon, iar colţul se constituie într-un volum cilindric desprins de linia faţadei, creând impresia de turn.
[rev_slider slider6]
Majoritatea ornamentelor se concentrează la etajul al doilea. Sub ferestrele de aici şi totodată deasupra celor ale etajului întâi, sunt amplasate cartuşe ornamentale, delimitate de flori cu tulpina ondulată, care încadrează peisaje cu dealuri, munţi, soare, copaci, abia perceptibile. La etajul al doilea, elementele decorative reprezentate în altorelief, se află între ferestrele din traveele centrale. Acestea reprezintă câte o lebădă cu pui în frunze de trestie.
Aticul ambelor faţade este puternic marcat de un element înalt, situat deasupra celor trei travee centrale, având formă de „rinichi”, decorat cu chipuri feminine. Traveele laterale au aticul sub forma unui parapet cu fante.
Volumul cilindric (turnul) are o arcadă semicirculară (absida), puternic marcată şi surmontată de un mic atic. În această nişă este concentrată cea mai spectaculoasă ornamentică cu valenţe simbolice. Fereastra este încadrată între doi arbori cu trunchi noduros, al căror frunziş bogat se ridică deasupra ei. Aceștia sunt reprezentați tot în altorelief. Motivul central al absidei este un chip feminin, o zeiță ce-și ridică cu grație capul dintr-un hățiș de ramuri, frunze și flori. În stânga ei se distinge un compas cu un echer dedesubt și o roată zimţată, iar în partea dreaptă se găseşte sceptrul lui Mercur (simbol al comerţului), o mână şi o nicovală. Coiful din tablă, care încununează turnul, este ornat cu nervuri curbilinii şi flori, are în vârf un fleuron ascuţit.
Feroneria de la balcoane, tipică Artei 1900, este o broderie din lujeri şerpuitori, din frunze şi flori. Poarta de la intrare, masivă, din metal, are un grilaj cu desen curbiliniu, unde sunt modelate în fiecare canat câte trei flori (floarea-soarelui) cu tulpini înalte, cea din centru având rădăcini. Același caracter curbiliniu, floral, vegetal este regăsit şi la feroneria din interior, a scărilor și a balcoanelor-galerii din curte, ba chiar şi la grilajul unor uşi de la intrarea în apartamente.
Intrarea se face printr-un culoar boltit, accentuând starea de confort oferită de frumusețile exterioare. Pereții sunt decorați cu elemente din stuc, reprezentând trunchiuri de lauri cu frunziș. Partea inferioară este tapetată cu maiolică verde, o faianță cu lustru metalic. În partea superioară a culoarului, începutul bolții este evidențiat de o friză cu valuri și păsări în zbor. Pavimentul holurilor este din mozaic cu elemente florale, colorat în negru, roșu, galben, verde, în ton cu tendințele epocii.
Edificiul grandios are un subsol, un parter înalt, un parțial mezanin și două etaje. Subsolul era destinat spațiilor de depozitare, iar parterul destinat magazinelor. La etajul întâi şi al doilea galeriile suspendate care înconjoară curtea deservesc locuinţele. Inițial apartamentele erau cu mult mai mari, dar au fost recompartimentate în timp. Aveau de la 3 la 5 încăperi fiecare. Către stradă erau saloanele, iar spre curtea interioară spaţiile de serviciu, bucătăria, cămara, camera servitoarei. În curte se mai găsește un mic apartament cu două camere și bucătărie.
Toate aceste decorații arhitecturale seducătoare, de o coerență unică în arhitectura orașului, ilustrează caracterul vegetal simbolist al Lilienstilului și raportul armonios între ornamentație și masa arhitectonică monumentală.
Articol scris pentru www.oradeainimagini.ro de Diana Cora
Multumim Cristina Pop si Vasile Valcan pentru poze.
Traseu Turistic Secession